Onderzoek Buddy


Ongeveer één derde van de mensen die kanker krijgen, ervaart psychische klachten en angst. Mindfulness kan helpen om hier mee om te gaan.

Mette van Kruijsbergen, PhD-student

Mindfulness bij kanker: BUDDY-onderzoek

De diagnose kanker heeft een grote impact en gaat vaak gepaard met veel emoties en stress. Ongeveer één derde van de mensen die kanker krijgen, ervaart psychische klachten en angst. Mindfulness kan helpen om hier mee om te gaan.

Mindfulness-based Cognitieve therapie - ook wel mindfulnesstraining genoemd - is een innovatieve behandeling die de laatste jaren steeds meer toegepast wordt in de gezondheidszorg. Tijdens de training leer je bewuster aanwezig te zijn en onder ogen te komen wat er aan de hand is, ook als dat moeilijk of confronterend is. Het kan je helpen om op een andere manier om te gaan met psychologische en lichamelijke gevolgen van stress.

Hoe ziet een Mindfulnesstraining er uit?

Een mindfulnesstraining is een achtweekse training die uit acht sessies en een stiltedag bestaat. Elke week volg je één sessie, waarbij je met een bepaald thema aan de slag gaat. Zo oefen je tijdens de training o.a. het richten van de aandacht door meditatie. Er ontstaat een ‘breder perspectief’ waardoor je wat meer afstand kan nemen van gedachten en gevoelens. Daarna is er aandacht voor mogelijk onhandige (denk-) patronen in het dagelijks leven, en in het contact met anderen. Tot slot maak je een actieplan om anders met negatieve ervaringen, gedachten en gevoelens om te gaan. Ook als het leven op zijn kop staat, kun leren zo goed mogelijk om te gaan met wat er speelt en hoe je het beste voor jezelf kunt zorgen.

Online mindfulness training

Vanuit het Centrum voor Mindfulness hebben we nu twee verschillende online vormen van mindfulnesstraining ontwikkeld, zodat mensen met kanker de training ook thuis kunnen volgen.

De eerste online trainingsvorm is een ‘blended’ mindfulnesstraining, waarbij je vier sessies in groepsverband volgt, begeleid door een gekwalificeerde mindfulnesstrainer (via beeldbellen). Daarnaast volg je vier sessies individueel via een online app.

De tweede online trainingsvorm is een ‘onbegeleide’ mindfulnesstraining. Bij deze variant volg je alle sessies zelfstandig via de app, op een moment dat het jou uitkomt. In de online app volg je zelfstandig oefeningen, word je begeleid door een virtuele coach en hoor je ervaringen van (oud)deelnemers. *sfeerbeelden app*

In het BUDDY-onderzoek, onderzoeken we welk effect de twee verschillende online mindfulness trainingsvormen hebben op psychologische klachten bij mensen die kanker hebben, of hebben gehad ten opzicht van gebruikelijke zorg.

Hier zoeken wij nog deelnemers voor. Benieuwd hoe meedoen aan het onderzoek er uit ziet? Kijk dan voor meer informatie en aanmelding op www.buddy-onderzoek.nl.

Kennismaken met mindfulness?

Binnenkort organiseren we vanuit Stichting Jij speelt de hoofdrol een webinar ‘Mindfulness’, waarbij je kort kennis maakt met wat mindfulness is en hoe het zou kunnen helpen. Hou de website en social media in de gaten voor meer informatie.